Goede instructeur of goede student?

Gepubliceerd op:11 maart 2021
By cindy

Geboden van student en instructeur 

Lesgeven is mijn passie. Het is hetgeen ervoor zorgt dat ik dagelijks met veel plezier opsta, mijn laarzen aantrek en in de auto stap, op weg om jullie te begeleiden om je dromen waar te maken. Ik neem mijn job als jullie coach dan ook heel serieus, en hou bepaalde waarden hoog in het vaandel:

–          Ik zorg dat ik zo goed mogelijk voorbereid de piste binnenstap

–          Ik luister oprecht naar je doelen en problemen en neem ze altijd serieus

–          Ik engageer mezelf om ook continu bij te leren en mezelf verder te ontwikkelen, zowel op persoonlijk vlak als op het vlak van horsemanship skills.

–          Dat zorgt ervoor dat ik zelf heel goed weet hoe het voelt om student te zijn, en je jou bij mij nooit angstig of veroordeeld hoeft te voelen. Je kan erop vertrouwen dat ik jou de juiste informatie op het juiste moment probeer te geven zodat jij jou maximaal kan ontwikkelen zonder overweldigd te raken.

Dat wil natuurlijk ook zeggen dat ik zelf een voorkeur heb voor studenten die zich zelf ook meten aan bepaalde waarden:

–          Zorg dat je op tijd bent en je paard klaarstaat. Denk op voorhand na over welke doelen je hebt voor de les en waar je precies hulp bij wil.

–          Stel gericht vragen en demonstreer wat je bedoelt. Dat maakt het voor je instructeur veel makkelijker gericht oefeningen en oplossingen te zoeken die bij je probleem of je doelen passen.

–          Engageer jezelf om net als je instructeur ook zelf fysiek en mentaal in balans te blijven. Een heel groot deel van goede horsemanship gaat om zelfontwikkeling, je hoeft er zelfs niet eens altijd voor bij je paard te staan.

–          Aanvullend op vorig puntje zorg je natuurlijk wel dat je regelmatig wél bij je paard staat en voldoende oefent, zodat je de volgende les weer verder kan 😊 Ik herhaal natuurlijk de stof met heel veel plezier en op veel verschillende manieren tot je het in je vingers (en je hoofd) hebt, maar zowel voor instructeur als voor de student kan het vervelend zijn als je merkt dat je meer vooruitgang had kunnen maken als je geoefend had tussen de lessen door.

–          Als student is het je volste recht om kritisch na te denken, maar is het ook belangrijk dat je vertrouwt dat je lesgever het beste met je voor heeft. Experimenteer met de dingen die een instructeur je aanbiedt, probeer zo weinig mogelijk ‘ja, maar’s te gebruiken of excuses te verzinnen waarom iets niet lukt.  Vertrouw op het proces, en vertrouw erop dat je instructeur weet hoe de weg naar jouw doel eruitziet.

–          Laat je niet van de wijs brengen door de vele ‘experts’ aan de zijlijn. Wees kritisch op van wie jij advies aanneemt. Kies zorgvuldig je rolmodellen. Zoals P. Parelli het heel mooi omschrijft: “Als je wil zweven zoals de Arenden moet je niet bij de kalkoenen blijven zitten” 😉